Regnskogen väntar..

Hej alla bloggläsare!

Jag passar på att skriva ett inlägg nu eftersom jag kommer att vara på resande fot i regnskogen i Manu fram till måndagen.

Även denna vecka har varit fylld med arbete. Terry och Christine kom tillbaka från Titicaca på måndagskvällen. Tydligen finns det gott om rejäl regnbågsöring i sjön, tur att jag har med mig mitt flugspö! Jag ska dit i mitten av november!

Arbetet med huset fortskrider, vi hann med att lägga halva golvet under onsdagen och Terry hade förberett fönsterramar i volontärbostaden. Tyvärr hade det varit tjuvar på bygget under natten till idag (torsdag) och stulit det mesta av timret samt hammare och såg. Vi vet inte riktigt hur vi ska lösa detta ännu, rundvandring och utfrågning i byn gav inget. Kanske tjuvarna kom ifrån grannbyn. I stort sett pågår byggen överallt. Det byggs till och det byggs skjul m.m. Allt görs på samma sätt med lera, men utgifterna består av övrigt matrial för golv, tak m.m. Svårt att ta reda på vem som stulit grejerna när hela byn ser ut som en arbetsplats.

På måndagen kom ett reportageteam från Australien till skolan för att göra ett TV reportage om Jane och Sylvy och deras arbete. Det var ju väldigt spännande för alla barnen och vi hade utomhuslekar hela eftermiddagen.

Vi planerar ett rejält halloween party för skolan. AJ är general över detta och har med sig utrustning för ansiktsmålning. Alla barnen kommer att bli sminkade, deras pins som dom gjort delas ut och Christine har tillverkat 6 stycken pinjatas i Papier-maché som kommer fyllas med godis. Topphuset ska också göra pinjatas och vi ska ha en tävling om fräckaste utsmyckningen, barnen skall döma. Eftersom AJ är med i vårat lag så kommer våra pinjatas föreställa en vampyr, frankensteins monster, en otäck clown, spöke samt fladdermus.
Halloween partyt på skolan kommer bli en höjdare!

Spanska lektionerna samt det faktum att man varit här ett tag nu börjar ge frukt. Man förstår och kan göra sig förstådd rätt bra. Tur att jag valde tre månader i Peru, nu är det riktigt kul att gå runt i Cusco. Man säger "no gracias" per automatik och utan ögonkontakt så fort man ser en rörelse ifrån de mängder av försäljare som står längs gatorna. Och dom ger sig direkt! Det gjorde dom inte för någon vecka sedan. Man har kommit in i rytmen på något sätt och känner sig inte längre som en turist. Skulle vara tråkigt att lämna nu när man känner sig hemma i staden.

Just nu är det fullt packningsstök i huset. Alla utom jag och Abi skall vandra fyra dagar på incaleden fram till Machu Picco. Jag ska dock till Manu i djungeln och vi lättar redan 6 på morgonen. Djungelbesöket är efterlängtat, jag var på en informationsträff tidigare idag och det blir en upplevelse! När jag frågade vår guide om man fick fiska så svarade han att det får man i Manu floden men inte i sjöarna. Flugspöet är redan packat...

Nästa vecka blir den sista med detta gänget, alla skall åka hem/vidare. Det känns lite konstigt, och jag kommer att få gå igenom hela gruppskaparprocessen med ett nytt gäng. Lite kul med nytt blod blir det ju förstås.

Förmodligen kommer jag byta till engelska på bloggen. Gänget som lämnar är ju intresserade av vad som händer. Jag får se hur jag gör med det.

Nu skall resten av grejerna packas. Djungeln väntar. Räkna med massor av bilder nästa vecka!

/Peter

Kommentarer
Postat av: Cristal

Ska bli kul att se lite fler bilder. Som sagt, jag har varit i Panamá men inte i Sydamerika så det är kul att ta del av det du ser.

Men jag är riktigt avundsjuk på regnskogs vandringen. Jag älskar att kika på alla djur och kryp (med vissa undantag) som kan skådas. Vackraste minnet var den transparenta fjärilen som var sagolik och trollbindande. Hoppas att du får chansen att se denna och mycket annat =)

Här hemma är det kallt men det är nog ingen göteborgare som bryr sig, guldet värmer =)

Kram kram
Peru mot nya äventyr...

2007-10-30 @ 23:11:05
URL: http://www.lenuitnoir.blogspot.com
Postat av: Staffan

habla como hente, din pajas .... du kommer aldrig få köpa nåt kul om du säger "no gracias" till alla. Jag kan maila några bra fraser om man vill köpa kul rökverk ... (gissar att du stött på detta oxå i detta förlovade land)
du behöver ju ivartfall inte klä ut dig för halloween när man ser dina bilder. Ni ser ju ut som en samling skogsluffare ...
ja-ja, både jag och max förlorade vår interna vadslagning om hur lång tid det skulle ta innan du satt på planet hem. Du verkar ju kunnat anpassa dig riktigt bra. (nu har du nog rätt bra koll på varför jag själv åkt som en jojjo dit de senaste 10 åren), och då syftar jag inte på att bara leka med lera. Jag skulle mailat dig men fick felmedelande på din adress så kontaktar dig härav via detta forum. Ha dé bra ...mvh staffan

2007-11-01 @ 09:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0