Volontärskifte

Efter en intensiv och rolig vecka med holloween firande m.m. så blev det ju väldugt tomt när AJ och Catherine "The Sheila" lämnade huset på söndagen. Jag kommer defenitivt att sakna dom. Det blev bara två nya volontärer i vårt hus, två tjejer från Australien, så vi har varsitt eget rum. Det är ju iofs rätt lyxigt. Om " The bottom house rocked" förra månaden så kommer det inte att göra det under november... Fördelen är att jag komer att få mer tid till webprojektet. I början av veckan var det bara jag och Cathy här eftersom de andra gjorde sin Sacred Valley resa måndag-tisdag. Ovanligt lungt i nedre huset alltså..

Jag och AJ såg otroligt vackra målningar gjorda på träbitar under helgen så den idén tog jag med till klass 5 och6 på måndagen. Otroligt lyckad lektion! Några av eleverna är riktigt begåvade när det gäller att måla. På onsdagen hade jag teckning och musik med 4:e klass. Dom fick lyssna på Vivaldi:s fyra årstider och försöka rita de instrument de hörde. Fantastiskt vilken fantasi dom besitter!

Veckan har väl börjat sådär för de nya volontärerna. Många är redan sjuka. Några lider bara av höjdsjuka så dom kommer att repa sig om några dagar, men ett par blev inlagda på sjukhus direkt. Dom hade tydligen fått i sig något skräp i Ecuador innan dom kom till Peru. Jag följde med Cathy till Dr Victor för att hon inte blev bättre av sin medicin (har någon parasit som kallas amöba). Jag misstänkte att jag också hade något dylikt. Jag har iofs inte varit dålig i magen, men det finns något som heter "guiardiasis" som kan generera gigantiska mängder gaser imagen (Tomas, jag vet att du blir otroligt avundsjuk, ska försöka hitta ett infekterat salladsblad som jag kan skicka till dig). Jag fick min dundermedicin, två tabletter stora som oliver som ska sväljas samtidigt. Kändes som om man blandar x och Y och sedan väntar på någon form av kärnreaktion...
Han tog dessutom ett blodprov...tydligen har jag salmonella också. Fast jag har inte varit sjuk så jag misstänker starkt att han försöker mjölka mitt försäkringsbolag genom mig. Speciellt som man inte brukar hitta salmonella genom blodprov. Hursom, jag ska till Titicaca över helgen så jag tuggar glatt i mig antibiotikan i förebyggande syfte.

Det händer skumma saker i Pumamarca. Tydligen har byborna fått låna en stor bulldozer som dom använder flitigt. Det plöjs stora vägar ifrån vägen genom genom byn. Det är väl iofs bra eftersom dom som bor nedanför lättare kan transportera prylar fram och tillbaks till sin gård. Det kusliga är att dom bara brakar rätt igenom redan färdiga hus. Under hembesöks kvällen mötte volontärerna kvinnor som var utom sig av oro eftersom deras hem skulle demoleras med marken följande dag. Dom grät förtvivlat och ville inte släppa taget om oss. Vi vet inte vem och varför besluten har tagits, om det är byn eller kommunen som bestämmer. Tråkigt är det iallafall. Många har bott länge på sina gårdar som nu bara ska försvinna. Vi hoppas få rätsida på detta under veckan som kommer.

Imorgon åker jag och Cathy till Titicacasjön. Det kommer bli en upplevelse. Vi kommer att bo en natt hos en familj på en av de flytande vassöarna vilket ska bli intressant. Jag återkommer på måndag/tisdag och berättar mer om detta.

Rosa, jag visade fotot på dig som var tagit under pubkvällen för Santusa. Hon sken upp som en sol när hon såg det och ropade "aaahh Rosaaa". Sedan sa hon något på spanska som jag inte förstod. Något väldigt snällt var det iallafall för hon såg så glad ut.

Jag återkommer nästa vecka med bilder från Titicaca. Ha det så bra i snöstormen så länge. Glöm inte att byta till vinterdäck. Gissar att ni redan behöver skrapa bilrutorna på morgonen.

Soliga hälsningar ifrån ett vårvarmt Peru där det inte regnat på två veckor....

/Pedro

Kommentarer
Postat av: Mia & Janne

Hejsan Peter!
Du har ett underbart liv just nu att få uppleva så mycket som är så anorlunda mot vårt här hemma. Och just dedär med att inte allt är så självklart att de ska fungera med de mesta.
Jag var även ute på de fina vassöarna i Titicasjön de är är häftigt även de. Att få åka på en sådan båt som är byggd i vass hoppas jag att du får åka på. När jag var där så kom vi ut till en ö som de var en skola på och barne sjöng för oss då, och vi svarade med att sjunga den på svenska efter.Minns inte vilken sångd de var tyvär.
Jag var även ute vid ett annat tillfälle på Solön i Titicacasjön. Där är en fin vandring på den ön. Då var de några som badade i sjön och de var svinkallt ej att rekomendera.

Snart åker vi på vår lilla resa över atlanten bara en vecka kvar.....gött.
De ska bli spännade med seglingen....

Hälsningar Janne// Mia

2007-11-09 @ 21:24:01
Postat av: Rosa

hola amigo
Behöver man fråga hur läget är ? förstår ju att du har det kanon, precis som vi hade det.
Visst var det väl härligt med djungeln. Manu var det ställe vi tänkt från början men Selby kunde inte ordna det så vi åkte till Tambopata istället, vilket vi inte ångrade en minut. Ett tips om du gillade forsränningen, de har en otroligt häftig rafting i Urubamaba, Bebben gjorde den och som avslutning fick de hoppa ned i floden från en 5-6 meter hög bro, hör med Selby. Kul att man inte är bortglömd, hälsa Santosa och ge henne kram från oss.
Titica åkte vi aldrig till,så det ska bli spännande att få höra om det. De delar vi missade tar vi inästa resa till Peru som kanske kommer att bli om 1-2 år.....ha det så himla gott och hälsa alla !!!!
hsn Rosa

2007-11-11 @ 18:14:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0