Sista brevet från Larapa

Väskorna är packade, äventyret i Cusco är över. Imorgonbitti bär det av till Venezuela för tre veckors semester i karibien. Veckan har varit fylld av avsked och julfirande. Julen här i Peru firas den 24:e och då stängs hela centrala Cusco av ifrån biltrafik för att ge plats åt en gigantisk marknad på Plaza de Armas. Folk ifrån byar bergen runtomkring kommer ner dit för att sälja allt möjligt. Smällare och raketer skjuts flitigt. Här kan man fortfarande få tag i smatterband som man kan ha barnsligt kul med. Marknaden pågår hela kvällen och torget liknar mer och mer en krigszon ju senare det blir. Vi tillbringade kvällen på en av de restauranger som finns runt plazan och där har man utsikt över spektaklet.

Tidigare under dagen hade vi varit uppe hos Sebastian och haft ett arbetspass. Hus och tomt röjdes från skräp, en mur till hagen byggdes och sängarna vi köpte under helgen monterades ihop. Tidigare sov dom i en hög med kläder mitt på golvet, nu har om för första gången riktiga sängar och madrasser.
Hoppas nu dom får ha detta ifred så inte föräldrarna säljer grejerna för att få pengar till sprit. Iris kommer att bevaka dom noga.

På Juldagen hade vi julfest i övre huset. Det var kalkon och lamm med tillbehör. Jag bidrog med ett lass kötbullar och kryddad snaps. Rätt ok att efter julmaten gå ut i trädgården och slappa i en av hängmattorna i den gassande solen. Det här med "vit jul" är allt bra överreklamerat...tror jag firar nästa jul på södra halvklotet också.

Om man ska försöka sammanfatta de senaste tre månaderna så blir det bara plustecken. Allt har varit över förväntan. Peru är otroligt vackert och spännande och Cusco är en fantastisk trevlig stad. Jag kommer att sakna eleverna och skolan, att ta en "Rapido" in till stan för att bara promenera omkring. Eller att sticka ner till ElMolino...eller grönsaksmarknaden...alla hundar som springer omkring...att helt plötsligt mitt i ett bostadsområde se en ko eller att gäng grisar beta på en gräsmatta..att bara titta på en taxi för att få den att stanna och plocka upp en..det är nog lättare att skriva om vad jag kommer att sakna.....få se...det skulle isåfall vara alla försäljare av vykort, målningar, halsband m.m. som inte lämnar en ifred när man är i Cusco....fast...jo..jag kommer nog att sakna dom också..

Sydamerika är en spännande kontinent som jag absolut kommer att besöka igen. Jag har inte sett något spår av den brottslighet som man blivit varnad för. Och inte är det så många som man träffat på som blivit rånade. Tvärtom så läser man på nätet att det är gängkrig och skottlossning i Göteborg med omnejd...undrar om turistande Peruaner blir varnade för att besöka Sverige?

Jag kan inte göra annat än att rekommendera att åka hit. Landet är vackert och har en spännande historia. Och jag lyckönskar nästa Guidare som får åka hit, du kommer att ha hur kul som helst samtidigt som du får hjälpa till där det behövs. Maila mig gärna om du vill ha tips och info om Cusco och livet i Larapa.

Nu avslutar jag Peru delen av min Blogg och om ni inte har lust att läsa om 30 grader värme, sandstränder, ständigt solsken m.m. så behöver ni inte surfa hit igen. Ingen idé att plågas i onödan :-D

Over and out
/Pedro

Kommentarer
Postat av: johanna

hej på dig =D

hoppas du haft en bra jul och fått en del av det du önskade dig. jag tänkte ge dig
en försenad julklapp och det är ett tips om att bli medlem på gratisbio. visst låter
det tråkigt men det är det inte. jag tänkte så först med men sedan märkte jag att
den faktiskt funkar om man jämnför med andra sidor där saker och ting är gratis.

på gratisbio.se får du gratis biobiljetter och present kort i några av de populäraste
affärerna. till exempel är på hm vero moda stadium kicks och många många mer.
hur bra passar inte det till mellandags rean ? allt du behöver göra är att bli medlem
sedan lär man sig där inne hur man skaffar poäng ( gratis ) och när du väl kommit
upp i 400 poäng har du din första biobiljett. checka in sidan och testa. själv har jag
nu fått 5 biobiljetter och presentkort på kicks för 700 kronor. så nu tycker jag du ska
ta och testa sidan också. du har ju ingenting att förlora eller hur ? lycka till med det !

ange mig som värvare så får du 75 poäng från mig ; uniqa

här har du länken ;
http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=16563 så klicka dig in och bli medlem

2007-12-28 @ 09:11:07
URL: http://www.fjb.blogg.se
Postat av: Kaktusblomma

Hej! Nu har jag läst igenom din reseberättelse och den är helt magnifik. Först så vill jag säga att du skriver fantastiskt bra. Det känns som att man varit med! Du har varit med om så mycket spännande. Och mera resor blir det tydligen, haha. är jag avundsjuk eller? I stockholm kom lite snö idag, för första gången i vinter, men nu har den regnat bort...
Jag vill önska dig ett Gott nytt år och fortsatt trevlig resa! Ha det superbra!

Hälsningar Kaktusblomma från AB:s blogg

2008-01-01 @ 21:34:16
Postat av: Marie Calming

Allvarligt talat, Peter, Du har en fantastisk berättarförmåga, och det har varit som en film att läsa om dina öden och äventyr. Vilka fantastiska foton sen. Tro inte Berry. Vårt första gemensamma resmål är ett självklart val.
Kram och ha en skön semester/Marie

2008-01-16 @ 13:10:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0