Sa var man tillbaka pa norra halvklotet...

..iallafall for en sekund eller sa...ocksa tillbaka igen... och igen...
Eftersom jag befinner mig i Quito, huvudstaden i Ecuador, sa kan man ju inte undga att besoka Muntad del mido...dvs dar ekvatorn skar igenom staden. Det ar en stor inhagnad plats med alla turistfallor som man kan tanka sig. det maste varit ett stort bakslag for dom nar mordern teknik visade att ekvatorn gick 200 meter norr om hela centrat. Naval, dom fortsatter som inget hant och turister i tusental strommar dit for att fotograferas framfor monumentet. Vi som ar lite mer upplysta knallar ut fran hela omradet och besoker den riktiga ekvatorlinjen. Dar kan man gora en massa olika experiment med vatten och agg m.m. for att inse solens energi och betydelse. Sakert lika mycket bluff o bag men betydligt roligare och mindre kommersiellt. Forutom ekvatorn sa ar Ecuador ett spannande land. Har rymms hela sydamerika! Indianerna i regnskogen har var huvudjagare (ja, jag har sett krympta huvuden) och insekter och kraldjur ar betydligt mer dodliga an soderut. Det racker absolut inte med 1,5 dagar utan det har stallet maste besokas igen. Hur bra och spannande som helst!

Nu ar dock focus pa Galapagos dit jag aker imorgon. Resten av Ecuador far vanta ett tag fast inte for lange. Har ar det sydamerika pa riktigt liksom. Det ar inte sakert att promenera omkring efter kl 6 utan man rekommenderas att ta en taxi. Man kanner latt igen de sakra kvarteren p.g.a de bevapnade vakterna som star i varje gathorn. Coolt ar att dom pa sydamerikankst klassiskt vis har pilotglasogon och ar bevapnade med revolvrar med parlemor eller jaskaranda skaft. Inga 12 skottmagasins pisoler har inte. Cynisk som jag ar inbillar jag mig att rekommendationerna det beror pa att taxichaufforerna skall fa kunder sa jag promenerar iallafall. Lite vardagsedge piggar ju bara upp...har inte blivit ranad men kan ju rekommendera framtida besokare att ta en taxi iallafall.... det ar billigt och sparar massa olustkanslor i magen..

Ja jonas, jag vet att Frolunda darrar lite. Men det ar inte slutspel annu. Kolla in pa http://www.flickr.com/photos/volonteer/ sa kan ni se hur glada barnen blev over handdukarna. Dar kan vi snacka karmakapital..Okey, motorhead hade varit kul, jag trostar mig med att ha skramt upp mina medvolontarer med Rammstein Live in Berlin som jag hittade pa DVD pa ElMolino for 4 soles. Kanonkonsert.

Berry!!! Bjud med din dotter hit till Quito!! Hon kan lampa av dig pa shooters sportbar in NewTown dar du kan dricka pilsner i isade glas och tequila for 2 dollar omgangen samtidigt som du kollarin LaLiga eller nagon trist match mellan Chelsea-Liverpool medans hon promenerar runt OldTown och besoker museum och kyrkor. Vem sade att applet inte faller langt fran..ja ja.
Jeanette, tack for ditt mail. Jag hann inte med allt pa en dag men jag ska absolut hit igen. Vi later farsan din hanga kvar vid disken pa beefan...likabra det, da vet du var du har honom..

Imorgonbitti flyger jag till Galapagos...pa aterhorande den 17:e december.

Saa...trevlig Lucia och 2 eller 3:e advent...vad det nu ar...har inte sa stor koll...

/Pedro

Kommentarer
Postat av: Brorsan

Hej, tittade på bilderna från titcaca och inkaleden, helt suveränt! Här sitter man i en källare i Gårda och man kan inte urskilja om det är natt eller dag, inte ens utomhus, och så ser man sin bror sitta på södra halvan klotet med indianer och lamadjur! Kela lite med dem vettja! Fast det där med att inkaleden är jobbig vet jag inte, själv känns det som man går inkaleden ett par gånger i veckan (Skansberget upp och ner), du har haft bra träning. Ha en bra Galapagos tripp :)
/Anders

2007-12-11 @ 09:18:25
Postat av: Fredrik Syrén

Hej Peter,
Sa ju sist att jag skulle sluta säga hur fantastiskt allt du nu gör och upplever är. Men det går ju inte! Kolla bara bilderna! Jag längtar redan efter att du skall ha kommit tillbaka från Galapagos så man får se bilderna därifrån. Om du då har simmat med en hammarhaj så kom inte och säg att du inte var rädd. När jag simmade med några små svartfenade revhajar (helt ofarliga sa en kille på stranden) i Malaysia i våras så var jag så jävla rädd att jag knappt kunde andas...Vilket vi ju heller inte kunde på Aguille du Midi på 3800 möh. när vi bara stod och flinade. Att du kan promenera omkring på 4200 (med eller utan rucksack) är ju nästan en smula otroligt. Där ser man vad höghöjdsträning kan ställa till med. Motörhead var som man kan förvänta sig. Ett jävla röj med en ljudvolym som inte rimligen kan vara godkänd av någon med något vett i skallen? Det ringer fortfarande i öronen tre dagar efter konserten (Ja, Brorsan. Jag hade hörselskydd!). För övrigt såg jag inte om dom jättestora MC-killarna med snygga lädervästar med märken med änglar på (dom kanske var IFK-fans?) hade pistolas med pärlemokolv eller semiautomatiska glock? Hur som helst så lät jag bli att råka spilla min 40spänn/plastmugg-öl på dom bara för att vara på den säkra sidan. Jag kan klara mig väl utan den typen av vardagsedge...
Ser således fram emot Galapagosinlägget, passar på att önska en nice Lucia (om man nu har det i Peru/Ecuador/Galapagos?) i efterhand, en God Jul i förtid och en Stor Bamsekram (för nån gång måste du väl längta hem en smula?)
PS. När du kommer hem så rekommenderar jag dig att kolla in en rulle som heter Apocalyptica. Jag hade totalt missat den! Där kan man snacka om Mayas som inte lägger fingrarna emellan. Typ outlaw MC-Mayas (fast utan MC då)..Ja, ja du fattar väl kanske när du ser den. Nä, nu måste jag sälja en lödkolv till så jag får mat på bordet.

2007-12-11 @ 16:21:34
Postat av: Berry

Pedro,
Underbara bilder och med det levande språket Du har så är man liksom med på resan. När jag nu läser om hur farligt det är i Equador så är jag glad att jag inte riktigt förstod det när Jeanette var där för då hade jag legat mer sömnlös än jag gjorde. Som sagt, med min svindel är det mycket jag inte skulle klarat på en sådan resa, så nog bäst jag blir kvar på Beeafan och går den trygga vägen upp till Guldheden (fattar inte varför det heter Guldheden förresten när det bara är ett enda stort berg, Guldberget hade passat bättre och skall försöka få med mig Anders på en namnlista för detta förslag). Förutom höjdskräck har jag även en viss hajskräck så även på Galapagos hade man haft sina betänkligheter. Här är annars mörkt och småkallt men såg i varje fall en väldigt bra konsert i lördags på Pustervik med The Thrills. På lördag är vi några från beefan som skall till Nef och se Daniel Lemma. Blir nog kul. Vi hörs. Berry

2007-12-17 @ 11:54:04
Postat av: Maggan

Hola Pedro, qué tal?

Vilken upplevelse!!! Vilken erfarenhet du får!!!

Jag drömmer mig bort och ser mig själv i Cusco om ett par år. Jag hoppas att turen står på min sida 2009. Ojalá!

2007-12-18 @ 11:58:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0