Feliz Navidad

Då var det dags för julfirande i Cusco. Det blir lite av dubbelt firande eftersom Peru liksom Sverige firar jul den 24:e medans alla medvolontärerna är från Australien firar den 25:e. Jag har dock träffat på 30-tal svenskar som åker Pink Caravan, kanske jag möter upp dom imorgon kväll.

De senaste veckorna har varit intensiva. Galapagos öarna går bara inte att beskriva. Jag har velat åka dit så länge jag kan minnas och var lite orolig att ha för stora förväntningar men det var obeskrivligt. Öarna är hur vackra och unika som helst och djuren är bara nyfikna på oss besökare. Man hinnaer inte snorkla många minuter innan man har ett par sjölejon runt sig som vill leka och stila med hur mycket bättre dom är på att dyka och simma. Jag snorklade med havssköldpaddor och en 4 meter stor Manta också, helt magiskt! Och man får helt klart perpektiv på tillvaron när man stirrar in i ögonen på en av de jättesköldpaddor som finns på höglandet på Santa Cruz. Sköldpaddorna väger runt 250 kilo och blir långt över 200 år gamla. Så den där 150 åriga besten man kikar på har längre kvar än man själv har. I Linnéstaden i Göteborg får man hela tiden kika ner för att inte trampa i hundskit, på Galapagos får man kika ner för att inte trampa på leguaner, lavaödlor eller fåglar. Dom flyttar sig inte utan ligger lungt kvar när man går förbi.

Det blev struligt värre när jag skulle tillbaka till Cusco. Dåligt väder i både Quito och Cusco gjorde att jag missade mina plan och fick tillbringa en hel natt i quito och ytterligare en i Lima innan jag kom fram. Väl framme så var det dags för julfesten på skolan där jag i min frånvaro blivit utsedd till tomte. Jo, man tomtar här också. Jag satt i brännande solsken i full tomtemundering och delade ut presenter samt kramade 120 barn. Första gången jag fått en solbränna på en julfest. Det var iallafall kul och barnen blev jätteglada för sina leksaker. Det var dessutom sista dagen på skola så vi blev avtackade med en dansuppvisning som klass 5 o 6 hade övat in. Det känns så tomt att behöva lämna skolan, men eftersom dom har ju åndå uppehåll fram till mars nu eftersom det är deras sommarlov. Vi besökte också den tidigare skolan som Peru´s Challenge jobbade med. Där delade vi ut presenter och kläder. Barnen stod på led och vi klädde upp dom i de kläder som insamlats bland annat från Guide.

Ett hembesök gjordes under veckan som var riktigt upprörande. Vi besökte Sebastian, en av 6:e klassarna, i hans hem. När vi kom så var bara han och hans bröder hemma för mamman hade tagit deras enda oxe ner rill cusco för att sälja den så hon fick pengar till sprit. Deras äldsta bror som bor i ett annat hus med sin familj försökte stoppa henne men hann inte innan hon sålt oxen för 150 soles (300 kr). Han lyckades dock spåra köparen och fick bättre betalt för den. Det visade sig att sebastian och hans bröder inte hade någonting, bodde i ett rum och sov på golvet. Kathy, som ska bli Sebastians sponsor, blev upprörd och igår åkte vi ner till möbelmarknaden och där köpte Kathy sängar, madrasser, lakan och en massa andra husållstillbehör. Vi skaffade också ett rejält lås så dom kan låsa sitt rum för att hindra morsan att sälja prylarna. Imorgon, på julafton, åker vi dit och installerar allt. Iris, socialarbetaren, kommer att hålla koll på familjen. Det här är tyvärr vardagen för många i Pumamarca, skönt att Peru´s Challenge finns där.

Så nu har man bara en vecka kvar. Det känns konstigt. När jag landade efter Galapagosresan så kändes det som att komma hem. Jag har trivts hur bra som helst här. Jane sade till mig att hon aldrig sett någon som anpassats sig så fort till Peru, då svarade jag att "Jag har inte behövt anpassa mig, jag har helt enkelt hittat ett land som passar mig".

God Jul alla bloggläsare. Det ska bli spännande att fira jul här i Cusco! Fotosidan är uppdaterad med Galapagos och julfest bilder, gå in på http://www.flickr.com/photos/volonteer och titta.

/Pedro, den coolaste tomte Pumamarca haft....


Kommentarer
Postat av: ingrid lindström

Undebara bilder. Roligt att Galapagos blev som förväntat. jag vill veta nammnen på alla djur o fåglar -hoppas jag du kan. Bilderna från julfesten på skolan var jättefina. Du klär i tomtedräkt. Förresten varför finns tomten i Peru?
Kramar MaPa o ha en riktigt bra JUL

2007-12-23 @ 19:22:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0